Vizsgához
2016.04.21
Differenciált oktatás LBP_PD196K3
- A tanulók megismerése.
- A tanulók közti különbségek.
A tanulók egyéni különbségeinek formái, az alkalmazkodás szükségessége. - Tanulási stílusok, stratégiák
- Reflektív pedagógia, a pedagógiai reflexió képessége
- Kompetenciák. A pedagógus újtípusú kompetenciái
- Az adaptivitás. Adaptivitás az oktatásban
- A differenciálás fogalma, szükségessége, célja
- A differenciálás megjelenése az iskolai dokumentumokban
- A differenciálás szintjei
- Rendszerszintű differenciálás és tantervi differenciálás
- Differenciálás az iskola tevékenységrendszerében
- Differenciált tanulásszervezés gyakorlata
- A differenciált oktatást elősegítő módszerek és alkalmazásuk
- Tehetséggondozás és differenciálás.
Kötelező irodalom:
- Dr. Tóth László: Pszichológia a tanításban. Pedellus Kft. Debrecen.é.n.
13. fejezet: A tanulók közötti különbségek figyelembevétele pp 224-253.
14. fejezet: Speciális bánásmódot igénylő tanulók pp 254-281.
15. fejezet: Az iskolai csoportok sajátosságai pp 282-300. - Báthory Zoltán: Iskolák, tanulók - különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. OKKER. Budapest, 1997.
- M. Nádasi Mária: Adaptivitás az oktatásban. Pécs, Comenius Bt., 2001.
Ajánlott irodalom:
- Heacox, Diane: Differenciálás a tanításban, tanulásban. Kézikönyv a 3–12. évfolyam számára. Budapest, Szabad Iskolákért Alapítvány. 2006.
- Turmezeyné dr. Heller Erika: A tehetséggondozás lehetőségei a kooperatív tanulásban
Didakt Kiadó, Debrecen 2011. - Nicholson-Nelson, Kristen: A többszörös intelligencia. Scholastic Inc.- Szabad Iskolákért Alapítvány 2007.
- M. Nádasi Mária: Adaptív nevelés és oktatás. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2010. http://tehetseg.hu/konyv/adaptiv-neveles-es-oktatas
- Bodoni Ágnes: Reformpedagógia. Pedagógusi kompetenciák fejlesztése pedagógiai
reform- és alternatív pedagógiai módszerek segítségével. Ábel Kiadó. Kolozsvár. 2012. - Kőpatakiné Mészáros M. (szerk.): Adaptációs kézikönyv. Educatio. Budapest, 2008
Kötelezően választható irodalom a reflexióhoz:
- Nahalka István: Az iskolarendszer esélyegyenlőtlenségeket kezelő folyamatai a PISA 2006 felmérés tükrében; Új Pedagógiai Szemle 2010/3-4
- Bodacz-Nagy Boróka: Iskolai kudarcok; Új Pedagógiai Szemle 2011/6
- Balogh Valéria: Iskolarendszerek a nemzetközi felmérések tükrében
Új Pedagógiai Szemle 2011/11-12 - Vass Vilmos: A különbségek világa, avagy van új a NAT alatt?
Új Pedagógiai Szemle 2012/09-10 - Mihály Ildikó: Differenciáltan. Törekvések a személyre szabott oktatásra.
Új Pedagógiai Szemle 2007/10 - Horváth Attila: A másság mint nevelésfilozófiai probléma
Új Pedagógiai Szemle 1999/1 - Csoma Gyula: Az esélyegyenlítő oktatás mint utópia I.-II.
Új Pedagógiai Szemle 2006/12; 2007/1 - Fejes József Balázs: Miért (nem) fontosak a hátrányos helyzetű tanulók?
Új Pedagógiai Szemle 2006/7
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00105/2006-07-ta-Fejes-Miert.html
- Tókos Katalin: Az önismeret-jelenismeret tanítója, fejlesztője: az „új arcú”, reflektív pedagógus. Új Pedagógiai Szemle 2005/12
- Óhidy Andrea: Az eredményes tanítási óra jellemzői - kooperatív tanulási formák a gyakorlatban. Új Pedagógiai Szemle 2005/12
- László Ágnes: A tanulók eltérő képességeihez való alkalmazkodás problémái az iskolarendszerben. A fejlesztő pedagógus lehetőségei az intézmény differenciáló munkájában. Új Pedagógiai Szemle 2004/01
- Csirmaz Mátyás: Alternativitás vagy az oktatási rendszer hiányosságai?
A szervezési módok, munkaformák iskolai – osztályrendszerű – használatának tükrében. Új Pedagógiai Szemle 2003/10